+381 63 430037
kontakt@prvereci.rs

logo

  • Početna
  • O nama
  • Šta i Kako radimo
    • Usluge
      • Dijagnostika i tretman
      • Savetodavni rad
    • Reedukacija psihomotorike
    • Program rane stimulacije
    • Logopedski instrumenti
  • Govorno jezički poremećaji
    • Disfazija - zakasneli govorno-jezički razvoj
    • Poremećaj čitanja, pisanja i računanja
    • Poremećaj komunikacije kod dece iz autističnog spektra
    • Poremećaj govora i jezika usled oštećenja CNS-a (Afazije)
    • Artikulaconi poremećaji - Dislalije
    • Poremećaj fluentnosti govora - Mucanje
    • Gnosogena patologija
  • Norme urednog razvoja
    • 0-12 meseci
    • 1-2 godina
    • 3 godine
    • 4 godine
    • 5 godina
    • 6 godina
  • Blog
    • Sve kategorije
    • Didaktički materijali
    • Reč stručnjaka
    • Saveti logopeda
  • Galerija
    • Nudimo najsavremenije instrumente
    • Naš logopedsko-edukativni centar
  • Cenovnik
  • Kontakt
  • Početna
  • Reč stručnjaka
  • Šta je disleksija, simptomi, kako nastaje, kako se leči

Šta je disleksija, simptomi, kako nastaje, kako se leči

17.01.2022  |  Komentari: 0 | Autor: Marija Ranisav

Disleksija je poremećaj u učenju čitanja i pored postojanja normalne inteligencije, dobrog vida i sluha, sistematske obuke, adekvatne motivacije i ostalih povoljnih edukativnih psiholoških i socijalnih uslova. (Golubović, 1998) 

 


Disleksija predstavlja značajno neslaganje između postojećeg i očekivanog nivoa čitanja u odnosu na mentalni uzrast.

 

Kako nastaje disleksija?


Postojeće teorije se mogu svrstati u tri grupe:

Prva grupa su teorije koje fokus stavljaju na vizuospacijalne deficite, koji mogu ometati decu da uoče, analiziraju i zapamte vizuelni materijal kao što su reči i brojevi. Vidno i slušno analiziranje se prilikom čitanja i pisanja vrši istovremeno. Dete ne može detaljno vidno i slušno da percipira pojedinosti, te nije sposobno da razlikuje slova kao što su A,E,O,C itd. Slova zamenjuje, zamuckuje, čita sa naporom, sporije. Zbog slabe orijentacije dete ispušta redove i reči i teško se pridržava pravca sa leve na desnu stranu, teže razume pročitano, jer je preokupirano prepoznavanjem slova, pravcem čitanja i izgovorom reči pri glasnom čitanju.

Druga grupa teorija odnosi se na smetnje auditorne memorije.


Dete koje ima teškoće u čitanju ne može precizno da uoči i zapamti ono što čuje. Memorija je oštećena za slova, reči, red reči u rečenici. Materijal koji je urađen po nekom redosledu, kao što je jezik ili štampana reč, teško je obraditi i razumeti.

Treća grupa teorija tvrdi da su teškoće u čitanju posledica opštih ili specifičnih jezičkih deficita, kao što su siromašan rečnik, teškoće u analiziranju glasova jezika i njihovo sastavljanje da bi se zapamtile i razumele reči ili rečenice.


Disleksija simptomi :


• Česte greške u čitanju i pravopisu ( zamenjivanje b/d, m/n, p/q) izokrenuta slova ili napisana bez reda.
• Teškoće u određivanju šta je levo, a šta desno, loša orijentacija.
• Teškoće u sekvencioniranju, npr. pamćenje dana u nedelji, stavljanje objekata u seriju, poznavanje svog mesta u učionici.
• Loša kratkoročna memorija, npr. praćenje uputstava, tabela.
• Teškoće u izgovoru, naročito dugačkih višesložćnih reči. Loša auditivna diskriminacija glasova, npr. s/z, b/p, g/k.
• Smetnje vizuelne percepcije.
• Neodređena lateralizovanost ili kombinovano korišćenje leve i desne ruke.


Razvojna disleksija


Dijagnostički protokol za utvrđivanje razvojne disleksiije počinje prikupljanjem anamnestičkih podataka od porodice i ispitanika. Na osnovu njih se pored testova koje koriste logopedi dete može poslati i kod drugih specijalista na dodatne procene:

• Neurološki pregled koji nam daje uvid u stanje i zrelost nervnih struktura i funkcija.
• Oftalmološki pregled (oštrina vida, vidno polje i pokreti oka)
• Procena sluha kod audiologa.
• Procena fonetsko-fonoloških sposobnosti kojima se procenjuje akustički kvalitet pojedinih glasova kao i psiholingvistički aspekt izgovora koji se odnosi na diskriminaciju smislenih i besmislenih slogova, reči i rečenica.

Procenu čitanja vrši logoped. Defektološka dijagnostika čitanja se zasniva na leksimetriji, koja određuje nivo razvijenosti čitanja, ispade u pojedinim oblastima funkcija čitanja, kao npr. brzina čitanja, način čitanja, razumevanje pročitanog, prepoznavanje slova, reči…
Ispitaniku se zadaje nepoznat tekst iz čitanke koji odgovara uzrastu. Čitanje traje 5 minuta.

Na osnovu ocene čitanja govori se o:
• kliničkoj slici disleksije
• disleksičnim elementima u čitanju
• nedoučenom čitanju
• edukativnoj zanemarenosti

Greške u čitanju mogu se razlikovati prema broju i vrsti. Najčešći tipovi grešaka su:
• Deformacije reči
• Premeštanje slova i slogova
• Izostavljanje slogova, vokala, konsonanata, udvajanje slova
• Dodavanja slova, slogova na početku, sredini ili kraju reči
• Nerastavljanje reči ili nemogućnost da se raščlanjuju

Na osnovu dobijenih podataka se pravi analiza i strategija za sam tretman i stimulaciju veština, koje su nedograđene ili nedovoljno razvijene.


Tretman i vežbe za disleksiju


Tretman ne sme biti ograničen samo na otklanjanje neposredno izraženih nedostataka, nego na razvoj logički poravilnog usmenog i pisanog govora. To podrazumeva rad na siromaštvu rečnika, nepreciznosti u njegovoj primeni, nedovoljnog poznavanja gramatičkih oblika i kategorija, nedovoljne sposobnosti za menjanje reči i tvorbu novih reči. Takođe se stimulišu i preciziranje riztmičke strukture reči, učvršćivanje veze glas-slovo, diferenciranje glasova sluhom, glasovna analiza i asinteza reči, proširivanje fonda pojmova i reči.

Nadamo se da Vam je ovaj tekst od pomoći u ranom prepoznavnju simptoma disleksije. Ukoliko posumnjate da vaše dete ima problem disleksije, obratitete se logopedu iz logopedskog centra Prve reči. Stojimo Vam uvek na raspolaganju pozovite nas na kontakt tel.+381 63 430037.

literatura: Disleksija, Slavica Golubović

Sviđa ti se? Podeli sa prijateljima.

Povezani blog postovi

Disleksija
04.07.2018

Disleksija

Disleksija je problem u savladavanju tehnike čitanja a u osnovi nastanka nekih od simptoma disleksije se može naći deficit vizuelne percepcije.
 Vežbe za razvoj veštine čitanja i pisanja - saveti logopeda
27.06.2018

Vežbe za razvoj veštine čitanja i pisanja - saveti logopeda

Koje su to vežbice koje rade logopedi sa decom a koje roditelji mogu primeniti kod kuće? Navešćemo neke primere vežbi koje pomažu deci da se upuste u …
Predčitačke i predpisačke sposobnosti
03.01.2019

Predčitačke i predpisačke sposobnosti

Pre samog čitanja i pisanja dete treba da razvija određene veštine koje će ih pripremiti i uvesti u svet pisanog jezika. Evo koje su to veštine.
Rastimo uz knjige
21.11.2018

Rastimo uz knjige

Na koji način čitanje knjiga doprinosi razvoju deteta?  Koji je pozitivan uticaj knjiga i čitanja u detinjstvu?
Poremećaji govora kod odraslih i kako nam pomaže logoped za odrasle
17.08.2022

Poremećaji govora kod odraslih i kako nam pomaže logoped za odrasle

Kad kažemo reč “logoped” asocijacija su nam deca mlađeg uzrasta koja se pripremaju za školske dane i nesmetanu komunikaciju sa vršnjacima. Međutim, logope…

Blog

  • Sve kategorije
  • Didaktički materijali
  • Reč stručnjaka
  • Saveti logopeda
Pronađite nas na mapi 

logo

Mi smo privatni logopedsko-edukativni centar sa sedištem u Batajnici. Osnivač logopedskog centra je diplomirani defektolog-logoped Marija Ranisav.

SAZNAJ VISE
KORISNI LINKOVI
  • ŠTA I KAKO RADIMO
  • GOVORNO JEZIČKI POREMEĆAJI
  • NORME UREDNOG RAZVOJA
  • CENOVNIK
  • DEMETRA
  • CENTAR ZA DEČIJU PSIHOLOGIJU
INFORMACIJE
  • O NAMA
  • GALERIJA
  • BLOG
  • KONTAKT
KONTAKTIRAJTE NAS
Milice Rakić 52, Batajnica - Zemun, Beograd
+381 63 430037
kontakt@prvereci.rs

© 2018 PRVE REČI. All Rights Reserved. 

Power by: *nbgteam.com

viberViber
phonePozovite nas