+381 63 430037
kontakt@prvereci.rs

logo

  • Početna
  • O nama
  • Šta i Kako radimo
    • Usluge
      • Dijagnostika i tretman
      • Savetodavni rad
    • Reedukacija psihomotorike
    • Program rane stimulacije
    • Logopedski instrumenti
  • Govorno jezički poremećaji
    • Disfazija - zakasneli govorno-jezički razvoj
    • Poremećaj čitanja, pisanja i računanja
    • Poremećaj komunikacije kod dece iz autističnog spektra
    • Poremećaj govora i jezika usled oštećenja CNS-a (Afazije)
    • Artikulaconi poremećaji - Dislalije
    • Poremećaj fluentnosti govora - Mucanje
    • Gnosogena patologija
  • Norme urednog razvoja
    • 0-12 meseci
    • 1-2 godina
    • 3 godine
    • 4 godine
    • 5 godina
    • 6 godina
  • Blog
    • Sve kategorije
    • Didaktički materijali
    • Reč stručnjaka
    • Saveti logopeda
  • Galerija
    • Nudimo najsavremenije instrumente
    • Naš logopedsko-edukativni centar
  • Cenovnik
  • Kontakt
  • Početna
  • Predčitačke i predpisačke sposobnosti

Predčitačke i predpisačke sposobnosti

03.01.2019  |  Komentari: 0 | Mesto: Centar za edukaciju Prve reči | Autor: Marija Ranisav - diplomirani defektolog logoped

Pre samog čitanja i pisanja dete treba da razvija određene veštine koje će ih pripremiti i uvesti u svet pisanog jezika. Evo koje su to veštine.

Veštine čitanja i pisanja se vezuju za polazak u školu, ali kako bi se one nesmetano razvijale potrebno je posedovati određena znanja i veštine i u predškolskom periodu, tj. predčitačke i predpisačke sposobnosti. Osnova za nesmetano usvajanje predveština čitanja i pisanja predstavlja uredan govorno-jezički razvoj, razvoj pažnje, pamćenja, vizuelne i auditivne percepcije i razvijanje fine motorike.

 


Koje veštine dete treba da savlada pre nego što nauči da čita i piše?

 


Na osnovu razvijenosti (tj. nerazvijenosti) ovih veština u određenom uzrastu mogli bi prepoznati decu koja će kasnije imati poteškoće u usvajanju čitanja i pisanja.

Predčitačke sposobnosti podrazumevaju osetljivost za karakteristike pisanog jezika koje dete usvaja postupno u predškolskom periodu.

Do 3. godine dete postaje svesno da neko čita ili piše, i pokušava samo da radi isto. Gledajući u pisani sadržaj i slušajući nas dok čitamo dete shvata da iz čitanja proizilazi poruka. Do 5. godine dete postaje svesno razlika i sličnosti u pojedinim slovima, shvata da se piše s leva na desno, da čitamo odozgo-nadole…

Do 6. godine se razvija fonološka svesnost kao sposobnost rastavljanja reči na glasove i sastavljanja glasova u reči, povezivanje određenog glasa sa slovom (fonemu i grafemu), sposobnost da se govorna reč kao zvučni segment poveže sa odgovarajućom pisanom reči. Fonološka svesnost ukazuje da dete shvata da se reč sastoji od manjih segmenata kao što su foneme i slogovi.

 


Rani pokazatelji fonoloških sposobnosti kod dece:



- Prepoznavanje i slaganje rime (oko treće godine),

- Slogovno raščlanjivanje reči (između četvrte i pete godine),

- Prepoznavanje prvog glasa u reči (5 i više godina),

- Rastavljanje reči na glasove – analiza glasova (6 godina),

- Sastavljanje glasova u reči – sinteza glasova,

- Povezivanje glasa sa slovom (6,5 godina),

- Stvaranje novih reči manipulacijom glasova u rečima (dodavanje, oduzimanje ili premeštanje glasova).

 


Preduslovi za pravilan razvoj predčitackih i predpisačkih sposobnosti su:

 


- Uredan govorno-jezički razvoj,

- Dobro razumevanje govora, onoga što samo govori i govora drugih,

- Razumevanje sadržaja priče i prepričavanje iste,

- Uredna artikulacija svih glasova do 6. godine,

- Uredna gramatička struktura rečenice,

- Uočavanje i pravljenje rime,

- Lako učenje i produkovanje pesmica, priča, slika i događaja,

- Uredna pažnja, koncentracija i pamćenje,

- Uredan razvoj motorike.

Čitanje je vrlo složena veština koja podrazumeva razumevanje pisane poruke i uslovljeno je razvojem govorno-jezičkih, vidnih, slušnih, saznajnih sposobnosti.

Pisanje je najsloženija veština koja zahteva udruženu pažnju, memoriju, motorne i jezičke veštine.

 


Pomoć u pripremi za čitanje i pisanje u predškolskom uzrastu


Kao roditelji bi trebalo vašem predškolcu obezbediti podsticajnu sredinu, okružiti ga mnoštvom raznovrsnog sadržaja kao i životnih situacija. Iskoristiti svaku priliku za razgovor sa detetom, objašnjavati i davati odgovor na svako dečije pitanje (ma koliko ga ono puta ponovilo). Upotrebljavati jasan govor, izbegavati tepanje i u najmlađem uzrastu,
Zajedno stvarajte naviku da čitate, prelistavate slikovnice u početku, pokazivanjem i razumevanjem nacrtanog sadržaja, a potom čitate priče kako dete bude raslo, prepričavate ih, podstičite odgovore raznim pitanjima.
Tako ćete formirati i pravilnu strukturu rečenice kao i bogatiti rečnik deteta.

 


Govorno-jezičke igre koje možete primenjivati i kod kuće:

 

  • Tražimo reči koje slično zvuče, tačnije rimuju se(tama-sama, most-gost);
  • Na slovo, na slovo (setimo se ove igre koju smo i mi igrali kao deca);
  • Koje je prvo slovo u reči;
  • Koje je poslednje slovo u reči;
  • Pljeskamo ručicama onoliko puta koliko ima slogova u reči(1,2,3 – MA-RA-MA);
  • Koju reč čuješ kada kažem M-I-Š?
  • Koja su slova u reči TATA?

 


Priprema za pisanje u predškolskom uzrastu



Za razvoj veštine pisanja je bitan razvoj grafomotorike kao sposobnosti držanja olovke i pravilnog pisanja, kao i razvoj fine motorike mišića šake i prstiju. Znači, što više igara gde su zauzete detetove ručice i prstići (mesite, seckajte, slažite, gnječite, presipajte, pravite….).

 

O razvoju fine motorike i njenoj povezanosti sa razvojem govora pročitajte http://www.prvereci.rs/vesti/clanak/povezanost-fine-motorike-i-razvoja-govora

Kao roditelji, možemo uraditi mnogo za razvoj svoje dece. Pomoći ćete im time što ih stimulišete, ali i jednostavno, volite ih i pratite osećaj. Tako ćete učiniti najbolje za njih.

Ako mislite da vaše dete nema dovoljno razvijene predčitačke i predpisačke sposobnosti  ili Vam treba savet kako ih dodatno stimulisati, obratite se stručnom licu koji ce izvršiti procenu i dati stručno mišljenje.

 

Tekst priredila  Marija Ranisav

 

Diplomirani defektolog - logoped

Sviđa ti se? Podeli sa prijateljima.

Povezani blog postovi

 Vežbe za razvoj veštine čitanja i pisanja - saveti logopeda
27.06.2018

Vežbe za razvoj veštine čitanja i pisanja - saveti logopeda

Koje su to vežbice koje rade logopedi sa decom a koje roditelji mogu primeniti kod kuće? Navešćemo neke primere vežbi koje pomažu deci da se upuste u …
Logopedsko testiranje
03.10.2018

Logopedsko testiranje

U ovom tekstu ćemo pokušati da približimo način na koji se sprovodi logopedsko testiranje i kako se vrši procena govorno-jezičkog razvoja u našem logopeds…
Imitacija - sposobnost ranog učenja
01.07.2019

Imitacija - sposobnost ranog učenja

Od najranijeg uzrasta imitacija je put kojim dete uči od drugih stoga je neizostavan oblik socio-emocionalnog i kognitivnog razvoja deteta. U ovom tekstu …
Pesmice za razvoj govora
04.02.2019

Pesmice za razvoj govora

Dok pevamo svojoj deci i učimo ih prve stihove utičemo na razvoj njihovih komunikativnih sposobnosti. I upravo se ovakav način obraćanja deci, spontan i p…
Porodične rutine - prilika za usvajanje novih znanja
30.01.2019

Porodične rutine - prilika za usvajanje novih znanja

Ljudi su još od davnina ukazivali na važnost ponavljanja u procesu učenja. Porodične rutine se upravo mogu iskoristiti u procesu učenja i razvijanja mnogo…

Blog

  • Sve kategorije
  • Didaktički materijali
  • Reč stručnjaka
  • Saveti logopeda
Pronađite nas na mapi 

logo

Mi smo privatni logopedsko-edukativni centar sa sedištem u Batajnici. Osnivač logopedskog centra je diplomirani defektolog-logoped Marija Ranisav.

SAZNAJ VISE
KORISNI LINKOVI
  • ŠTA I KAKO RADIMO
  • GOVORNO JEZIČKI POREMEĆAJI
  • NORME UREDNOG RAZVOJA
  • CENOVNIK
  • DEMETRA
  • CENTAR ZA DEČIJU PSIHOLOGIJU
INFORMACIJE
  • O NAMA
  • GALERIJA
  • BLOG
  • KONTAKT
KONTAKTIRAJTE NAS
Milice Rakić 52, Batajnica - Zemun, Beograd
+381 63 430037
kontakt@prvereci.rs

© 2018 PRVE REČI. All Rights Reserved. 

Power by: *nbgteam.com

viberViber
phonePozovite nas