+381 63 430037
kontakt@prvereci.rs

logo

  • Početna
  • O nama
  • Šta i Kako radimo
    • Usluge
      • Dijagnostika i tretman
      • Savetodavni rad
    • Reedukacija psihomotorike
    • Program rane stimulacije
    • Logopedski instrumenti
  • Govorno jezički poremećaji
    • Disfazija - zakasneli govorno-jezički razvoj
    • Poremećaj čitanja, pisanja i računanja
    • Poremećaj komunikacije kod dece iz autističnog spektra
    • Poremećaj govora i jezika usled oštećenja CNS-a (Afazije)
    • Artikulaconi poremećaji - Dislalije
    • Poremećaj fluentnosti govora - Mucanje
    • Gnosogena patologija
  • Norme urednog razvoja
    • 0-12 meseci
    • 1-2 godina
    • 3 godine
    • 4 godine
    • 5 godina
    • 6 godina
  • Blog
    • Sve kategorije
    • Didaktički materijali
    • Reč stručnjaka
    • Saveti logopeda
  • Galerija
    • Nudimo najsavremenije instrumente
    • Naš logopedsko-edukativni centar
  • Cenovnik
  • Kontakt
  • Početna
  • Sve kategorije
  • Rastimo uz knjige

Rastimo uz knjige

21.11.2018  |  Komentari: 0

Na koji način čitanje knjiga doprinosi razvoju deteta?  Koji je pozitivan uticaj knjiga i čitanja u detinjstvu?

Pored toga što je to jedan od načina da kvalitetno provedemo vreme sa detetom, čitanjem se stvara bliskost između roditelja i samog deteta. Otvara se mogućnost za razgovor i uzajamno poverenje. U većini slučajeva ste tada zagrljeni, pa je vreme provedeno u zagrljaju, dok čitate, dvostruko korisno.

Čitanjem se ostvaruje proces intimne interakcije u toku koje dete i roditelj imaju zajedničku pažnju usmerenu na isti objekat. Ovo je odličan put ka učenju i usvajanju novih pojmova jer dete koje je zainteresovano brže če usvajati nove pojmove.

 

 

Razvoj jezika i sposobnost čitanja su uslovljeni sredinskim faktorima

 

 

Izostanak pravilne stimulacije, nedovoljno obraćanje pažnje na knjige, nedostatak knjiga u detetovom okruženju mogu se štetno odraziti na govorno-jezički razvoj i sam odnos prema knjigama. Deca koja su više izložena gledanju slikovnica, čitanju od strane odraslih, diskusiji o pročitanom tekstu imaju bolje razvijene govorne sposobnosti, veći broj reči u rečniku, bogatiju rečenicu i pozitivan stav prema učenju.
 

 

Priče nam pomažu da naučimo i shvatimo kako stvari u stvarnom svetu funkcionišu

 


Kroz priče se susrećemo sa dobrim i zlom, sa ljubavlju,  potrebama drugih ljudi, njihovim raznim osobinama. Kroz razne teme i pitanja koja sebi postavljamo slušajući priče i razmišljajući o njima nameću se razni odgovori, koja su ponašanja poželjna, socijalno prihvatljiva, koja se nagrađuju i kako se ponašati prema drugima. Tako nam priče pomažu da stičemo nove socijalne veštine. Prosto rečeno pokazuju šta je dobro a šta ne, nude dobar model ponašanja  i ostavljaju prostora detetu da na svoj način shvati lekciju. Priče su informativne, otkrivaju kako se određene situacije mogu rešiti. Naravno, mi ćemo kao roditelji biti tu da pojasnimo detetu i odgovaramo na pitanja.

 

U pričama koje opisuju životne situacije, deca proživljavaju iste, što je dobra priprema za stvarni svet.
 


Čitanjem deca razvijaju empatiju

 


Deca se poistovećuju sa likovima iz priče i makar delimično proživljavaju ono što ta osoba doživljava. Čitanjem možete povećati kapacitet za saosećanje kod vašeg deteta.

Deca slušajuci priče mogu prolaziti kroz različita iskustva i emocije kao što su sreća, tuga, pobeda, poraz. Tačnije, uče da osećaju ono što bi likovi osećali da su stvarni. Na primer, čitajući priču ''  Tri praseta '' vaš mališan će proživeti strah od vuka, ali i osećaj pobede dobrog nad lošim. To će ga podstaći da razmišlja o tim emocijama i da ih doživi u realnom životu.

 


Gledajući Vas sa knjigom dete stiče dobar model ponašanja

 

 

Sve što radite deca posmatraju i upijaju. Gledajući vas, dete stiče određene modele ponašanja. Dete će jesti ono što mu servirate i što vidi da vi jedete. Takođe će se oblačiti onako kako mu vi formirate stil odevanja (barem dok su mali). Ako dete vidi da roditelji imaju pozitivan stav o knjizi, da je čitaju i uživaju u toj aktivnosti želeće i sami da imaju svoje knjige.

Zajedno idite do biblioteke i dozvolite detetu da izabere knjigu kao što vi birate sebi štivo za čitanje.
 

 

Čitajte deci knjige od rođenja

 


Čitanjem slikovnica veoma ćete pomoći deci koja progovaraju. Ima predivnih knjiga koje su prilagođene najmlađima, od samih ilustracija do materijala od koji su napravljene. Ponavljanjem i imenovanjem slika, predmeta i radnji pomažete detetu da usvoji početne pojmove koje povezuje sa sve većim brojem reči. Dete će širiti svoj vokabular i razvijati ljubav prema knjigama. Tako od malih nogu stiču navike da uče iz knjiga i putem pisane reči.

 

Primetićete kako deca traže da im neko vreme čitate istu priču. Dešava se i da započnete rečenicu a mali slušaoci nastave rečenicu baš onako kako je napisano. Čitanjem istog teksta deca ponavljaju i pamte različite oblike rečenica, gramatička pravila i na taj način ih usvajaju kako bi ih kasnije koristila u svom govoru.

Malo starijoj deci možete postavljati pitanja vezana za priču ili izostaviti kraj priče i tražiti da vam ono prepriča kako bi volelo da se priča završi. Postavljanjem pitanja, diskutovanjem o priči, osobinama likova, događajima iz priče doprinosite razumevanju teksta, buđenju mašte i razvoju jezičkih kompetencija. Time se razvija ne samo sposobnost komunikacije već i razvoj auditivne pažnje koja je neophodna za celokupan razvoj govora i jezika, čitanja i pisanja i razvoja školskih veština.

 

Struktura rečenice i rečenični članovi koje dete koristi za formiranje svog iskaza će biti bogatiji i složeniji kod one dece koja su više izložena slušanju i čitanju priča. Tako postaju sigurniji govornici što utiče i na njihovo samopouzdanje, odnose među vrnjacima i razvoj socijalizacije.

 

''Ako detetu prenesete ljubav prema knjigama u detinjstvu obezbedili ste im izvor znanja u budućnosti.''

 

Tekst priredila

 

Marija Ranisav  - doplomirani defektolog logoped

 

 

Sviđa ti se? Podeli sa prijateljima.

Povezani blog postovi

 Vežbe za razvoj veštine čitanja i pisanja - saveti logopeda
27.06.2018

Vežbe za razvoj veštine čitanja i pisanja - saveti logopeda

Koje su to vežbice koje rade logopedi sa decom a koje roditelji mogu primeniti kod kuće? Navešćemo neke primere vežbi koje pomažu deci da se upuste u …
Od reči do rečenice
18.11.2018

Od reči do rečenice

Kada deca počinju da kombinuju reči u rečenice i kako teče razvoj sintaksičkih sposobnosti kod dece u ranom razvojnom periodu?
Jezičke igre za razvoj rečnika kod predškolaca
08.12.2018

Jezičke igre za razvoj rečnika kod predškolaca

Na koji način možete pospešiti razvoj rečnika kod predškolaca. Nabrojaćemo 5 jezičkih igara koje vam mogu pomoći u tome.
Alalija
15.01.2019

Alalija

Alalija predstavlja govorno-jezički poremećaj koji podrazumeva potpuno nerazvijen govor kod dece normalnih intelektualnih sposobnosti i bez oštećenja sluh…
Vežbe za pravilan izgovor glasova Č i Dž
29.05.2019

Vežbe za pravilan izgovor glasova Č i Dž

Dislalija ili nepravilan izgovor glasova je najčešći govorni poremećaj kod dece. Među glasovima koji predškolcima zadaje najviše muke je svakako glas Č i …

Blog

  • Sve kategorije
  • Didaktički materijali
  • Reč stručnjaka
  • Saveti logopeda
Pronađite nas na mapi 

logo

Mi smo privatni logopedsko-edukativni centar sa sedištem u Batajnici. Osnivač logopedskog centra je diplomirani defektolog-logoped Marija Ranisav.

SAZNAJ VISE
KORISNI LINKOVI
  • ŠTA I KAKO RADIMO
  • GOVORNO JEZIČKI POREMEĆAJI
  • NORME UREDNOG RAZVOJA
  • CENOVNIK
  • DEMETRA
  • CENTAR ZA DEČIJU PSIHOLOGIJU
INFORMACIJE
  • O NAMA
  • GALERIJA
  • BLOG
  • KONTAKT
KONTAKTIRAJTE NAS
Milice Rakić 52, Batajnica - Zemun, Beograd
+381 63 430037
kontakt@prvereci.rs

© 2018 PRVE REČI. All Rights Reserved. 

Power by: *nbgteam.com

viberViber
phonePozovite nas