Koje su to vežbice koje rade logopedi sa decom a koje roditelji mogu primeniti kod kuće?
Navešćemo neke primere vežbi koje pomažu deci da se upuste u svet čitanja i pisanja...
Povezivanje glasa i slova (foneme - grafeme)
Svako slovo prati odredjeni glas i obrnuto, svaki glas koji izgovorimo bi trebao da ima pisani oblik tj. grafemu. Kod dece koja teže usvajaju povezivanje glasa i slova mogu se neke od sledećih vežbica :
-
Odredjeni glas koji ćemo vežbati nacrtamo i damo detetu da ga oboji.
-
Napišemo reči u kojima se odredjeni glas nalazi na početku, u sredini ili na kraju reči a zadatak je da ga dete zaokruži u svim pozicijama.
-
Mozemo odštampati tekst i dati detetu da prepozna i zaokruži zadato slovo u celom tekstu.
Upoznavanje dece sa pisanim oblikom oredjenog glasa će upotpuniti I sledeći zadaci :
-
Zadatak je da piše odredjeno slovo po uzoru. Možemo nekom svetlom bojom ispisati slova pa da dete kopira preko naših linija ili da kada to savlada samostalno piše na liniji.
-
Dopiši zadato slovo u rečima u kojima ono nedostaje.
-
Napravi slovo od plastelina, mekane obložene žice, od raznih figururica geometrijskih oblika…
-
Varijanta ovog zadatka je da napisano veliko slovo preko celog papira prekriju žetonima, dugmićima... Mogu i ispisivati slova na različitim podlogama npr. kukuruznom brašnu, pesku...
Tako obraditi svako slovo dok ne budemo sigurni da ga je dete naučilo.
-
Deca veoma često mešaju ili teže povezuju mala i velika slova, kao i pisana i štampana .
-
Tada možemo sa jedne strane papira napisati mala slova a sa druge strane papira velika slova i tražiti od deteta da ih poveže.
-
Po istom primeru možemo napisati i pisana i štampana slova te ćemo od deteta tražiti da ih poveže.
-
Možemo dati deci slova ispisana na kartončićima plastična slova a zadatak je da iz gomile ponudjenih slova izdvoje zadato slovo.
Prepoznavanje slogova i njihovo spajanje u reč
Kada deca savladaju jednosložne i kratke reči počinju da čitaju slog po slog - slogovno čitanje. Vežbice koje mogu pospešiti ovaj način čitanja su sledeće:
-
Reč koji predstavljamo detetu treba ispisati tako da prvi slog bude jedne boje a drugi druge KO - SA. Tako ćemo u početnoj fazi pomoći detetu da brže i na lakši način uoči slog i da ga lakše pročita.
-
Ispišemo rečenice ili kraći tekst i slogove razdvajamo kosim crtama ili lučnim linijama ispod njih tako da vizuelno ne remete sama slova. Deca treba da polako čitaju I povežu slogove u smislenu reč.
-
Potom vežbamo podelu reči na slogove gde samo dete treba da ih obeleži na pomenute načine.
-
Još jedna odlična vežba je da detetu ponudimo na kartončićima ispisane različite slogove i tražimo od njega da ih spoji u jednu reč tj. da spajajući slogove napiše traženu reč.
-
Teži zadatak je da od više sličnih slogova izabere reč koju tražimo.
Slogovi mogu biti od 2,3 ili više slova, zatvoreni i otvoreni. Neke slogove će deca čitati bolje a neke će dodatno vežbati.
- Slogovi od 2 slova npr. a, be, ni, ća, od, uz...-
- Slogovi od 3 slova npr. ski, čki, pre, vra...ili zatvoreni tor, mir, sar...
- Jednosložne reči sa skupovima suglasnik npr. mrav, trn, kriv ...
-
Na listu papira možemo ispisati slogove koje dete teže čita a zadatak će biti da kada čuje slog koji mu je zadat, što pre pronadje i zaokruži.
-
Ili možemo ispisati red sličnih slogova koji se razlikuju samo u jednom slovu i vežbati slogovno čitanje i povećavati brzinu i automatizaciju čitanja.
Ovo su neke od vežbi koje primenjujemo u svakodnevnom radu sa decom predškolskog I ranog školskog uzrasta. Možete ih primeniti kući i sa malo volje I mašte dopuniti pomenute zadatke.
Ove vežbe nisu zamena za logopedski tretman. Ako mislite da Vaše dete sporije napreduje u odnosu na vršnjake ili nije savladalo neke veštine I znanja koje se očekuju u ovom periodu, potrebno je odvesti dete kod logopeda koji će uraditi procenu govorno-jezičkog razvoja i dati Vam konkretne savete I uključiti dete u tretman ako je to potrebno.