Na koji način možete pospešiti razvoj rečnika kod predškolaca. Nabrojaćemo 5 jezičkih igara koje vam mogu pomoći u tome.
1. Na slovo na slovo...Generacije današnjih mama i tata je igralo ovu igru. Nažalost, sve je manje prisutna igra a deci bi i dalje mogla biti zanimljiva. Dete treba da pogodi zadati pojam koji počinje određenim slovom. Pretragu zadatog pojma možete ograničiti na prostoriju u kojoj se nalazite, pa da detet traži ono što je očigledno i može videti npr. na slovo S – stolica.
Za one malo ambicioznije mogu biti i apstraktni pojmovi uključeni u igru ili nešto što nije moguće videti u datom trenutku npr. Na slovo D – dinosaurus.
Benefit ove igre je višestruki, pored bogaćenja rečnika, dete razvija svest o položaju glasova u reči, poboljšava svoju auditivnu pažnju i pamćenje, razvija mišljenje. Takođe uči se strpljenju i socijalnim pravilima čekajući na svoj red ako ima više učesnika u igri.
2. Na listu papira napišite određene kategorije reči kao sto su igračke, vozila, voće, povrće, obuća, cveće, šumske životinje...Na drugom papiru možete ispisati brojeve od 1 do 10 ili pak koristiti kocku. Dete treba da izabere kategoriju sa papira i da bacanjem kockice dobije određeni broj. Tako da npr. dobije kombinaciju broja 4 i kategoriju voće : banana, kajsija, limun i jabuka...
3. Napišite razne slogove na papiriće i ubacite ih u teglu ili neku kutiju. Deca bi trebalo da izvuku iz kutije papirić, pročitaju slog i navedu što više reči koje počinju na zadati slog.
Primer : slog MA – mama, mašna, Marko, mašina, magarac...
Druga verzija ove igre je da deca smisle reči koje se na zadati slog završavaju. npr. slog SKA- daska, maska, koska...
4. Zadatak je da određeni pojam objasnimo, ne imenujući ga, koristeći što više opisa a dete treba da pogodi o čemu je reč. Potom dete opisuje zamišljeni predmet a vi pogađate o čemu je reč. Postavljanjem potpitanja takođe sugerišete detetu na koji način bi mogao da opisuje i pomažete mu da uz više opisa obrazloži svoju misao i obogati jezički iskaz.
5. Pogodi šta je suprotno. Kažite neku reč koja je karakteristična po nekom opisu npr. STARAC ( za koga se podrazumeva da je star) a suprotna reč bi bila MLADIĆ. Ili šta bi bilo drugačije, suprotno od LIMUN ? Deca često odgovaraju torta ili čokolada zato sto je ona slatka. Praveći ove asocijacije i objašnjavajući vam zašto je nešto suprotno i na koji način su došli do tačne reči bogate rečnik, rečenične konstrukcije i razvijaju svoje kognitivne sposobnosti.
Uvek je pravo vreme da se zabavite i kroz igru priuštite detetu nova znanja.
Tekst priredila
Marija Ranisav