+381 63 430037
kontakt@prvereci.rs

logo

  • Početna
  • O nama
  • Šta i Kako radimo
    • Usluge
      • Dijagnostika i tretman
      • Savetodavni rad
    • Reedukacija psihomotorike
    • Program rane stimulacije
    • Logopedski instrumenti
  • Govorno jezički poremećaji
    • Disfazija - zakasneli govorno-jezički razvoj
    • Poremećaj čitanja, pisanja i računanja
    • Poremećaj komunikacije kod dece iz autističnog spektra
    • Poremećaj govora i jezika usled oštećenja CNS-a (Afazije)
    • Artikulaconi poremećaji - Dislalije
    • Poremećaj fluentnosti govora - Mucanje
    • Gnosogena patologija
  • Norme urednog razvoja
    • 0-12 meseci
    • 1-2 godina
    • 3 godine
    • 4 godine
    • 5 godina
    • 6 godina
  • Blog
    • Sve kategorije
    • Didaktički materijali
    • Reč stručnjaka
    • Saveti logopeda
  • Galerija
    • Nudimo najsavremenije instrumente
    • Naš logopedsko-edukativni centar
  • Cenovnik
  • Kontakt
  • Početna
  • Reč stručnjaka
  • Alalija

Alalija

15.01.2019  |  Komentari: 0 | Mesto: Centar za edukaciju Prve reči | Autor: Marija Ranisav

Alalija predstavlja govorno-jezički poremećaj koji podrazumeva potpuno nerazvijen govor kod dece normalnih intelektualnih sposobnosti i bez oštećenja sluha.

Fotografija od: shoterrstock

Dolazi do izostanka razvoja govora, odloženo se javljaju gestovi, prve reči se ne pojavjuju na vreme...

Pored toga što dete ne govori nije u stanju da razume govor drugih. Deca izgledaju kao da su nezainteresovana za govor, nedruželjubiva, da odbijaju komunikaciju, da im pogled luta bez cilja, ponekad plašljvo, povučeno, zastrašeno. Način na koji  komuniciraju se svodi na poneke gestve kao što su pokazivanje ili odvođenje do željenog predmeta kako bi izvršili svoje osnovne potrebe.
 


SENZORNA ALALIJA

 


Predstavlja nedovoljno razvijen govor ili izostanak govora. Ova deca ne mogu razumeti govornu poruku koja im je upućena, samim tim im se neadekvatno razvija komunikacija. Govor koji čuju percipiraju kao šum iz koga ne mogu izdvojiti pojedine reči ili glasove stoga im izostaje smisao verbalne poruke koju im želimo preneti. Neka deca razviju govor koji je potpuno nerazumljiv za okolinu. Imaju vrlo kratkotrajnu pažnju koja doprinosi slabijoj percepciji govornih signala. Mogu ispoljavati neadekvatne oblike ponašanja kao što su vrištanje, plakanje, ispoljavanje frustracija koje proizilaze iz nemogućnosti da razumeju govor okoline i da ga produkuju te im je komunikacija veoma ograničena.

 


MOTORNA ALALIJA

 


Nastaje kao posledica oštećena centralnog nervnog sistema. Ova deca imaju očuvan sluh i razumevanje govora okoline ali im je oštećena sposobnost ekspresivnog govora ( govora koji produkuju). Unutrašnji govor je delimično izgrađen i predstavlja preduslov za razvoj ekspresivnog govora. Komuniciraju gestovima ili pojedinim kraćim rečima koje su često nepravilno artikulisane. Najčešće produkuju vokale koje ne razlikuju u potpunosti ( mešaju I i E npr.) i nekoliko konsonanata. Pokazuju slabo interesovanje za reči. Ova deca imaju slab nivo pažnje i koncentracije, istrajnost u izvršenju zadatka. Često ispoljavaju motorni nemir, nespretnost u pokretima, posrtanje ili nesmotreno udaranje stvari pri hodu, slaba kordinacija pokreta i usklađenost ekstremiteta, kao i koordinaciju oko-ruka tj.vizuomotornu koordinaciju.

 


SENZO-MOTORNA ALALIJA

 


U ovom tipu alalije su prisutni simptomi i senzorne i motorne alalije, sa poremećajem i receprivnog i ekspresivnog govora.

 


UZROCI NASTANAKA ALALIJE

 


Neurološki uzroci :

 

  • povrede CNS-a
  • bolesti majke u trudnoći
  • različite infekcije
  • asfiksija novorođenčeta pri porođaju ( nedostatak kiseonika)
  • meningitis
  • epileptični napadi i febrilne konvulzije
  • nepodudaranje Rh fakora majke i ploda
  • nedovoljna brzina sazrevanja CNS-a ( naročito delova odgovornih za razvoj govora - Brokina i Vernkeova oblast za produkciju i razumevanje govora , frontalnog režnja odgovornog za egzekutivne funkcije...)

 

Ostali uzroci :

 

  • Genetski uzroci
  • Anomalije razvoja mozga
  • Psihogeni uzroci
  • Motorni poremećaji
  • Uticaj sredinskih faktora


Izostanak razvoja verbalne komunikacie utiče na opšti psihomotorni razvoj deteta. Socio-emocionalni razvoj nije u skladu sa uzrastom i deca izbegavaju ili ne umeju da ostvare kontakt sa vršnjacima što značajno utiče na njihovu socijalizaciju. Emocije se često iskazuju motorički tj. putem tela, jer jedino tako usled nemogućnosti da se verbalno izraze, mogu ispoljiti svoje trenutne emocije ili potrebe. Razvoj mišljenja je usko povezan sa govorom te se deca koja imaju usporen razvoj govora nalaze u riziku sniženog potencijala za razvoj kognitivnih funkcija.
 

 

Tretman alalije


U tretman dece sa alalijom treba biti uključen tim stručnjaka :

Logoped, psiholog, neurolog, defektolog, reedukator psihomotorike i pedijatar. 

 

Logopedski tretman porazumeva izvođenje različitih vrsta aktivnosti kako bi se govor ''probudio'', podražavanje zvukova iz okoline putem imitacije, onomatopeju... Logoped radi na razvoju oralne praksije kao preduslova za dobru produkciju glasova, na razumevanju i imenovanju pojmova, proširenju rečnika i funkcionalnoj upotrebi reči. Radi na uvežbavanju  ritama i tempa govora kroz učenje pesmica. Potom logoped radi na stimulaciji fonematskog sluha, razvijanje fine motorike, grafomotornih sposobnosti, preveniranju disleksičnih i disgrafičnih simptoma...

 

Reedukator psihomotorike radi vežbe za razvoj telesne celovitosti, doživljaja prostora i vremena, vežbe za usklađivanje lateralizovanosti i drugo. Dete preko pokreta upoznaje sebe, svoje telo i druge u odnosu na sebe, postaje svesno svog postojanja u prostoru koji ga okružuje, usvaja i učvršćuje vremensko prostorne odnose a preko motornih aktivnosti razvija porebu za druženjem, komunikacijom i socijalizacijom.


Od velike je važnosti prepoznati i dijagnostikovati poremećaj kako bi dete na vreme bilo uključeno u tretman i govornu stimulaciju u periodu ranog razvoja. Započinjanjem rane stimulacije uspeh tretmana je značajno efikasni i na taj način doprinosimo celokupanom  razvoju deteta.

 

Tekst priredila - Marija Ranisav dipl. defektolog - logoped

                            

Sviđa ti se? Podeli sa prijateljima.

Povezani blog postovi

Logopedsko testiranje
03.10.2018

Logopedsko testiranje

U ovom tekstu ćemo pokušati da približimo način na koji se sprovodi logopedsko testiranje i kako se vrši procena govorno-jezičkog razvoja u našem logopeds…
Vežbe za pravilan izgovor glasa R
22.08.2018

Vežbe za pravilan izgovor glasa R

Rotacizam - nepravilan izgovor glasa R. Zašto veliki broj dece upravo ovaj glas ne izgovara pravilno i koje su vežbe koje možete raditi kood kuće, pro…
Povezanost sluha i govora
05.01.2019

Povezanost sluha i govora

Koji su uzroci nastanka oštećenja sluha i kakva oštećenja mogu biti?
Predčitačke i predpisačke sposobnosti
03.01.2019

Predčitačke i predpisačke sposobnosti

Pre samog čitanja i pisanja dete treba da razvija određene veštine koje će ih pripremiti i uvesti u svet pisanog jezika. Evo koje su to veštine.
Stereotipije
19.12.2018

Stereotipije

 Streotipije predstavljaju poremećaj psihomotornih funkcija koji se manifestuje konstantnim i uporednim ponavljanjem istih akcija, govora, gesta ili …

Blog

  • Sve kategorije
  • Didaktički materijali
  • Reč stručnjaka
  • Saveti logopeda
Pronađite nas na mapi 

logo

Mi smo privatni logopedsko-edukativni centar sa sedištem u Batajnici. Osnivač logopedskog centra je diplomirani defektolog-logoped Marija Ranisav.

SAZNAJ VISE
KORISNI LINKOVI
  • ŠTA I KAKO RADIMO
  • GOVORNO JEZIČKI POREMEĆAJI
  • NORME UREDNOG RAZVOJA
  • CENOVNIK
  • DEMETRA
  • CENTAR ZA DEČIJU PSIHOLOGIJU
INFORMACIJE
  • O NAMA
  • GALERIJA
  • BLOG
  • KONTAKT
KONTAKTIRAJTE NAS
Milice Rakić 52, Batajnica - Zemun, Beograd
+381 63 430037
kontakt@prvereci.rs

© 2018 PRVE REČI. All Rights Reserved. 

Power by: *nbgteam.com

viberViber
phonePozovite nas