Na slovo, na slovo...
Igre rečima su odličan način da deci približe razumevanje strukture reči i pripreme ih za veštinu čitanjai pisanja.
Pogađanje reči na zadato prvo slovo je upavo jedna od takvih igara.
Da bi zavirili u svet čitanja i pisanja kod dece prvo ih moramo upoznati sa strukturom reči. Glasovna struktura reči je osnova za razvoj veštine čitanja i pisanja. Dete najpre mora razumeti da se reči sastoje od glasova, a da se glasovi mogu predstaviti slovima i da svaki glas ima svoje slovo.
Postoje igre koje doprinose razvoju veština koje su neophodne da bi deca uspešno savladala čitanje i pisanje. Jedna od tih igara je " NA SLOVO NA SLOVO". Setite se ove igra koju smo i sami igrali kao mali.
Cilj igre je da dete uoči koji je prvi glas u reči, tj. kojim slovom reč počinje što predstavlja stvaranje veze između glasa i slova. Da bi dete moglo to da uradi porebno je da ima razvijenu auditivnu percepciju, auditivnu pažnju što će mu omogućiti da razlikuje i identifikuje delove reči odnosno početak reči u ovom slučaju, koji je najuočljiviji.
Dete igrajući ovu igru uči da sluša i analizira reč i da se upoznaje sa strukturom reči.
Ovako se spontano i kroz igru razvijaju ANALIZA (rastavljanje reči na glasove) i SINTEZA (sastavljanje reči od ponudjenih glasova) reči koje su neophodne kako bi dete ovladalo čitanjem i pisanjem.
Na početku dete nauči da poveže glas sa odredjenim pojmom M kao mama ili K kao kuca ali kada pitate dete na koje slovo počinje neka reč ili šta čuje kada kažemo miš, mačka, marama... dete neće i dalje znati dok ne savlada analizu reči.
Kako bi naučili da obrate pažnju i uoče prvi glas u reči, uvek ćemo ga prilikom izgovora naglašavati i produžavati. Zato su vokali idealni za početno učee pa možete "ispevati" - aaaauto, eeeeeskim, uuuuvo... ili koristiti strujne glasove - sssssok, šššššuma...
Kada dete bude naučilo da prepozna prvi glas u reči nastupa igra naslovo, na slovo.
Postoji više varijanti igranja ove igre kada pored toga što pogadjate koje reči na odredjeno slovo, možete uvesti i kategorije u okviru kojih je zadata reč i zadatak učiniti težim ali i zanimljivijim.
Ova aktivnost u vidu igre je vrlo zabavna za dete i pruža zadovoljstvo, što je pravi i siguran načina da će dete naučiti i savladati ono što se od njega konkretno traži.
Kod dece koja nepravilno izgovaraju glasove, može se primetiti uporno pravljenje istih grešaka, ne prepoznavanje prvog glasa u reči ili mešanje prvog glasa sa nekim drugim glasom. U osnovi ovih grešaka nalazi deficit auditivne pažnje i sposobnosti diskriminacije glasova i fonoločki deficiti.U prevazilaženju ovih problema potreban je poseban pristup i logopedski tretman.