Govor kod dece od 5. do 6. godine je složeniji nego u ranom predškolskom periodu i u potpunosti je gramatičan. Deca u ovom periodu pravilno koriste sve elemente govora.
Ovo je period intenzivnog razvoja rečnika, deca sve više razumeju, koriste sve više reči.
• Mogu da definišu jednostavne reči.
• Kada pitate dete “Šta je to?” daje opis, funkciju predmeta.
• Rečenice su duže, prosto proširene ili složene. Koriste više tipova rečenica: upitne, obaveštajne, uzvične.
• Dete u ovom razdoblju je vremenski orijentisano. Razlikuje dan, noć, jutro, veče. Izražava vremenske odnose, šta je pre a šta posle, može da ispriča šta je bilo jutros, pre neki dan i šta će raditi večeras.
• Broji do 10, ima razvijenu količinu za nekoliko predmeta.
• Može da ponovi duže rečenice, nekoliko besmislenih slogova.
• U rečniku ima oko 2000 reči.
• Pravilno izgovara sve glasove maternjeg jezika.
Logoped iz logopedskog centra “Prve reči”, uvek na raspolaganju, kontaktirajte nas +381 63 430037.
U periodu pre škole govor kod dece je u potpunosti razumljiv, dobro artikulisan i gramatički korektan.
• Deca razumeju govor odraslih.
• Pamte i prepričavaju duže priče. Mogu da ispričaju šta se desilo u toku dana, ističući bitne detalje.
• Mogu da definišu i složenije apstraktne pojmove, definišući ih.
• Koriste sve vrste reči sa najvećom frekvencijom imenica, glagola i prideva.
• Vremenski su u potpunosti orijentisani. Razlikuju godišnja doba, dane u nedelji. Znaju koji je dan pre subote, koji će dan biti za dva dana...
• Prostorno su orijentisani. Upotrebljavaju priloge i predloge: u,na,ispod, pored, iza, iznad, pre, posle, sutra.
• Razlikuju kategorije kao što su: životinje, voće, povrće, zanimanje, delovi tela, vozila...Umeju da nabroje po nekoliko pojmova iz svake kategorije.
Deca u ovom periodu pokazuju interesovanje za slova. Prepoznaju skoro sva slova i poneka znaju da napišu.
• Pišu svoje ime.
• Prepoznaju koliko rečenica ima reči.
• Prepoznaju prvi glas u reči.
• Dete bi trebalo da zna da se reč PAS sastoji od tri glasa, reč KUĆA od četiri glasa.
• Deli reč na slogove.
• Zna da kaže reč koja se rimuje ( zvuči slično), kao zadata reč.
• Prepoznaje poslednji glas u reči.
• Može da nabroji koji su glasovi u reči.
Kako bi dete spremno započelo školovanje i bilo zrelo za usvajanje čitanja i pisanja, potrebno je da budu razvijene fonološke sposobnosti. Već na uzrastu od pete godine možete pitati dete, da vam izdvoji prvi glas u reči.
• Najlakše je početi od glasova koje ćete produženo izgovarati stavljajući tako akcenat na njih. Npr. SSSSSSat, ŠŠŠŠah, ZZZZZZid, AAAAAna…
• Kod dece koja pohađaju pripremni predškolski program, obično se radi I na prepoznavanju “grafema” tj. slova i njihovo povezivanje sa glasom. Kada dete nauči nekoliko slova, možemo to iskoristiti i tražiti detetu, da prepozna i zaokruži zadato slovo u ispisanim rečima ili da npr. oboji reči koje počinju to slovo.
• Takođe je możete vežbati sa decom tako što ćete tražiti da prepozna da li se glas M nalazi na početku, u sredini ili na kraju reči.
Tako dete postaje svesno strukture reči, položaja glasova u njoj.
• Jedna od neizostavnih vežbi je slovo na slovo. Nabrajajte sve što se nalazi u prostoriji na zadoto slovo. Malo im možete i otežati zadatak, pa tražiti da u okviru određene kategorije pronađu reči na zadato slovo. Npr. nabroj sve životinje koje počinju na slovo S.
• Kada ovo savladaju možete igrati igru kaladont. Zadate početnu reč, a dete treba da każe sledeću reč koja počinje završnim slogom prve reči MAČE- ČETKA- TKANJE- NjEGOV…Dete koje savlada ovu igru je na dobrom putu da bude uspešan školarac.
• Uočavanje rime je dobar pokazatelj razvijenih fonoloških sposobnosti. Deca koja mogu da prepoznaju rimu i povežu reči koje slično zvuče, lakše će učiti pesmice i razumeti njihov smisao. Ponudite detetu kraći stih u kome ćete izostaviti poslednju reč. Eno mali mravi, šetaju po ………..
Nabrojali smo glavne veštine, koje dete treba da poseduje pre škole i važbe koje možete raditi sa decom kako bi ih pripremili za školu. Pravilan razvoj govora predstavlja preduslov za početak usvajanja čitanja, pisanja kao i usvajanja školskih veština. Ako primećujete da vaš predškolac nema gore navedene veštine, potražite pomoć logopeda, koji će napraviti individualan plan stimulacije i pomoći detetu da uspešno savlada poteškoće i spremno krene u školu.
Logoped iz logopedskog centra “Prve reči”, stoji Vam uvek na raspolaganju, pozovite nas na +381 63 430037.