+381 63 430037
kontakt@prvereci.rs

logo

  • Početna
  • O nama
  • Šta i Kako radimo
    • Usluge
      • Dijagnostika i tretman
      • Savetodavni rad
    • Reedukacija psihomotorike
    • Program rane stimulacije
    • Logopedski instrumenti
  • Govorno jezički poremećaji
    • Disfazija - zakasneli govorno-jezički razvoj
    • Poremećaj čitanja, pisanja i računanja
    • Poremećaj komunikacije kod dece iz autističnog spektra
    • Poremećaj govora i jezika usled oštećenja CNS-a (Afazije)
    • Artikulaconi poremećaji - Dislalije
    • Poremećaj fluentnosti govora - Mucanje
    • Gnosogena patologija
  • Norme urednog razvoja
    • 0-12 meseci
    • 1-2 godina
    • 3 godine
    • 4 godine
    • 5 godina
    • 6 godina
  • Blog
    • Sve kategorije
    • Didaktički materijali
    • Reč stručnjaka
    • Saveti logopeda
  • Galerija
    • Nudimo najsavremenije instrumente
    • Naš logopedsko-edukativni centar
  • Cenovnik
  • Kontakt
  • Početna
  • O nama
  • Šta i Kako radimo
    • Usluge
      • Dijagnostika i tretman
      • Savetodavni rad
    • Reedukacija psihomotorike
    • Program rane stimulacije
    • Logopedski instrumenti
  • Govorno jezički poremećaji
    • Disfazija - zakasneli govorno-jezički razvoj
    • Poremećaj čitanja, pisanja i računanja
    • Poremećaj komunikacije kod dece iz autističnog spektra
    • Poremećaj govora i jezika usled oštećenja CNS-a (Afazije)
    • Artikulaconi poremećaji - Dislalije
    • Poremećaj fluentnosti govora - Mucanje
    • Gnosogena patologija
  • Norme urednog razvoja
    • 0-12 meseci
    • 1-2 godina
    • 3 godine
    • 4 godine
    • 5 godina
    • 6 godina
  • Blog
    • Sve kategorije
    • Didaktički materijali
    • Reč stručnjaka
    • Saveti logopeda
  • Galerija
    • Nudimo najsavremenije instrumente
    • Naš logopedsko-edukativni centar
  • Cenovnik
  • Kontakt
  • Početna
  • Reč stručnjaka
  • Stereotipije

Stereotipije

19.12.2018  |  Komentari: 0 | Mesto: Centar za edukaciju Prve reči | Autor: Marija Ranisav - diplomirani defektolog logoped

 Streotipije predstavljaju poremećaj psihomotornih funkcija koji se manifestuje konstantnim i uporednim ponavljanjem istih akcija, govora, gesta ili položaja tela .

Drugim rečima, reč je o čestim, ponavljajućim, ritualnim načinom pomeranja delova tela, kretanja ili stavu tela.


Stereotipije uključuju samostimulativno ponašanje koje mogu činiti jednostavni pokreti poput blagih pokretanja delova tela ili složeni poput klackanja u mestu, lepršanje rukama, radnje u koje su uključeni neki predmet i sl. Ovo ponašanje je uobičajeno kod mnogih osoba sa smetnjama u razvoju međutim, čini se da je češća kod spektra autističnih poremećaja. Šta više, ako osoba sa drugim smetnjama u razvoju pokazuje oblik samostimulativnog ponašanja, često je i ta osoba označena kao autistična.

Ali zar svi mi ne koristimo nama svojstvena ponašanja kada smo uznemireni ili hiperstimulisani kao što su grickanje noktiju, cupkanje nogom, vrtenje pramena kose… Sve su to ponašanja koja imaju za cilj da se umirimo i dobijemo osećaj sigurnosti.

Ponavljajuće i stetreotipno ponašanje ima znano veću frekvenciju i duže trajanje kod dece iz spektra autizma u odnosu na decu sa drugim razvojnim kašnjenjima ili decu sa tipičnim razvojem. Deca iz spektra autizma imaju stereotipna motorna ponašanja, pokretanje objekata, senzorna ponašanja u većoj meri nego ostala deca. Ovakva ponašanja između 18. i 24 meseca mogu biti prediktori slabih simboličkih kapaciteta i socijalne kompetencije koja se kasnije mogu povezati sa poremećajem u komunikaciji i predviđanje ishoda razvoja deteta.

 


Senzorne stereotipije

 

 

Senzorne stereotipije su stereotipna ponašanja vezana za čula.


Vizuelne stereotipije

 

  • gledanje u svetlo ili sijalice različite boje
  • ponavljajuće treptanje
  • pokretanje prstiju ispred očiju
  • posmatranje predmeta ili delova objekata koji se okreću (točkići na autu, ventilator, igračke na navijanje…)

Auditivne stereotipije

 

  • slušanje stalno istog zvuka ( koji mogu sami da produkuju ) ili pesme
  • pucketanje prstima
  • pokrivanje ušiju
  • tapkanje po ušima …


Taktilne stereotipije

 

  • češkanje, grebanje
  • trljanje rukama ili nekim materijalom koji im prija
  • štipkanje noktićima
  • ponekad i udaranje tj. autoagresivno ponašanje udaranjem glavom ili drugim delovima tela


Vestibularne stereotipije

 

  • ljuljanje napred-nazad, levo-desno
  • poskakivanje
  • trčanje
  • hod na prstima
  • rotiranje


Čulo ukusa

 

  • stavljanje delova tela ili predmeta u usta
  • lizanje predmeta
  • žvakanje i sisanje predmeta i tkanina
  • ponekad pokazuju interes za stvari koje nisu jestive ( zemlju, pesak, feces)

Čulo mirisa

 

  • mirisanje predmeta ili osoba
  • njuškanje i uživanje u različitim mirisima



Zašto se pojavljuju stereotipije i samostimulativno ponašanje?



Jedan skup teorija ukazuje na to da ovo ponašanje pruža prijatan senzorni osećaj.

Osećaji mogu biti doživljeni preterano kada je osoba hipersenzitivna ili pak da osobe budu hiposenzitivne pa da telo doživljava određene osećaje kao nedovoljno stimulišuće. U svakom slučaju telo žudi za stimulacijom i samim tim se deca angažuju u ovim ponašanjima da uzbude ili probude nervni sistem. Ugodnost i opuštenost koju donosi repetitivno i samostimulativno ponašanje dovodi da deca stalno imaju portrebu za tim.

Još jedan skup teorija navodi da su ova ponašanja izložena da smire osobu.

To jest, okruženje je previše stimulativno i osoba je u senzornom preopterećenju. Kao rezultat toga, pojedinac se bavi ovim ponašanjem kako bi blokirao previše stimulativno okruženje i njegova pažnja postaje fokusirana unutra. Kad je dete umorno, sanjivo, neraspoloženo za nešto što mu se nameće upotrebiće samostimulativno ponašanje kako bi se vratilo u ravnotežu i pomoglo sebi.

Istraživanja su takođe pokazala da stereotipno ponašanje ima uticaj na pažnju i učenje. Zanimljivo je da su ova ponašanja često efikasna pozitivna ojačanja ako je osobi dozvoljeno da se uključi u ovo ponašanje nakon izvršenja zadatka. Npr. ako detetu dozvolimo da napravi pauzu posle izvršenog zadatka i pustimo ga da prošeta po sobi ili učionici, koristi kuglice koje može da vrti u ruci, žvaće gumene štapiće ili neki drugi vid stereotipne aktivnosti koja mu prija, biće daleko više produktivno i motivisano da nastavi sa radom i drugim aktivnostima.



Da li strereotipije imaju negativan uticaj na dete?



Ne u većini slučajeva. U slušaju samoregulacije i smirivanja čula deluju pozitivno i dovode do stanja budnosti i podignute pažnje što može pozitivno uticatu u toku tretmana ili na času u školi.

Međutim ako je takvo ponašanje autoagresivno kao što su griženje, udaranje glavom o pod, grebanje tj. situacije u kojima postoji realna opasnost od povređivanja, reakcija odraslih je neophodna. Autistična deca često imaju visoku toleranciju na bol, stoga se dešava da radnje koje nama deluju veoma bolno oni doživljavaju na drugačiji način. Tada moramo zaustaviti takvo ponašanje. Ovakav vid ponašanja je takođe čest kod osoba sa sniženim intelektualnim kapacitetom. Što je dublja menatlna retardacija učestalija je pojava stereotipija.

 


Na koji način se treba nositi sa stereotipijama?



Postoje brojni načini smanjenja ili eliminisanja stereotipnih ponašanja kao što je vežbanje, pružanje individualnosti alternativnim, društveno prihvatljivijim oblicima stimulacije (držanje ruku iza leđa ili u džepovima, premetanje klikera tj.sitnih loptica u ruci usmesto pucketanje prstima...)


Terapija senzorne integracije, okupaciona terapija i različiti bihejvioralni pristupi pomažu ovoj deci da prevladaju stereotipna ponašanja ili ih učine manje prisutnim.


Lekovi se takođe koriste za smanjivanje stereotipija.

 

Tekst priredila :

Marija Ranisav, dipl.defektolog-logoped


Izvor :Repetitive and Stereotyped Behaviors in Children with Autism Spectrum Disorders in the Second Year of Life
Self-stimulatory behavior written by Stephen M.Edelson, Ph.D.

 

Sviđa ti se? Podeli sa prijateljima.

Povezani blog postovi

Na slovo, na slovo...
17.07.2018

Na slovo, na slovo...

Na slovo, na slovo... Igre rečima su odličan način da deci približe razumevanje strukture reči i pripreme ih za veštinu čitanjai pisanja. Pogađanj…
Spajalica za papir - mali trik za pravilno držanje olovke
17.07.2018

Spajalica za papir - mali trik za pravilno držanje olovke

Kako da pomoću spajalice za papir naučimo dete da pravilno drži olovku?
Vežbe za pravilan izgovor glasa R
22.08.2018

Vežbe za pravilan izgovor glasa R

Rotacizam - nepravilan izgovor glasa R. Zašto veliki broj dece upravo ovaj glas ne izgovara pravilno i koje su vežbe koje možete raditi kood kuće, pro…
Predčitačke i predpisačke sposobnosti
03.01.2019

Predčitačke i predpisačke sposobnosti

Pre samog čitanja i pisanja dete treba da razvija određene veštine koje će ih pripremiti i uvesti u svet pisanog jezika. Evo koje su to veštine.
Imitacija - sposobnost ranog učenja
01.07.2019

Imitacija - sposobnost ranog učenja

Od najranijeg uzrasta imitacija je put kojim dete uči od drugih stoga je neizostavan oblik socio-emocionalnog i kognitivnog razvoja deteta. U ovom tekstu …
Na slovo, na slovo...
17.07.2018

Na slovo, na slovo...

Na slovo, na slovo... Igre rečima su odličan način da deci približe razumevanje strukture reči i pripreme ih za veštinu čitanjai pisanja. Pogađanj…
Spajalica za papir - mali trik za pravilno držanje olovke
17.07.2018

Spajalica za papir - mali trik za pravilno držanje olovke

Kako da pomoću spajalice za papir naučimo dete da pravilno drži olovku?
Vežbe za pravilan izgovor glasa R
22.08.2018

Vežbe za pravilan izgovor glasa R

Rotacizam - nepravilan izgovor glasa R. Zašto veliki broj dece upravo ovaj glas ne izgovara pravilno i koje su vežbe koje možete raditi kood kuće, pro…
Predčitačke i predpisačke sposobnosti
03.01.2019

Predčitačke i predpisačke sposobnosti

Pre samog čitanja i pisanja dete treba da razvija određene veštine koje će ih pripremiti i uvesti u svet pisanog jezika. Evo koje su to veštine.
Imitacija - sposobnost ranog učenja
01.07.2019

Imitacija - sposobnost ranog učenja

Od najranijeg uzrasta imitacija je put kojim dete uči od drugih stoga je neizostavan oblik socio-emocionalnog i kognitivnog razvoja deteta. U ovom tekstu …
Na slovo, na slovo...
17.07.2018

Na slovo, na slovo...

Na slovo, na slovo... Igre rečima su odličan način da deci približe razumevanje strukture reči i pripreme ih za veštinu čitanjai pisanja. Pogađanj…

Blog

  • Sve kategorije
  • Didaktički materijali
  • Reč stručnjaka
  • Saveti logopeda
Pronađite nas na mapi 

logo

Mi smo privatni logopedsko-edukativni centar sa sedištem u Batajnici. Osnivač logopedskog centra je diplomirani defektolog-logoped Marija Ranisav.

SAZNAJ VISE
KORISNI LINKOVI
  • ŠTA I KAKO RADIMO
  • GOVORNO JEZIČKI POREMEĆAJI
  • NORME UREDNOG RAZVOJA
  • CENOVNIK
  • DEMETRA
  • CENTAR ZA DEČIJU PSIHOLOGIJU
INFORMACIJE
  • O NAMA
  • GALERIJA
  • BLOG
  • KONTAKT
KONTAKTIRAJTE NAS
Milice Rakić 52, Batajnica - Zemun, Beograd
+381 63 430037
kontakt@prvereci.rs

© 2018 PRVE REČI. All Rights Reserved. 

Power by: *nbgteam.com

viberViber
phonePozovite nas